Borgerhout is druk, te druk. Het autoverkeer en het vrachtverkeer zorgt voor verkeersonveiligheid. Dat kan zo niet langer. Genoeg is genoeg. Groen Borgerhout trekt voluit de kaart van de voetgangers, de fietser en het openbaar vervoer. Het STOP-principe wordt opnieuw en onverkort ingevoerd.
Zij zijn de maat van onze mobiliteit, auto’s en vrachtwagens zijn hier enkel te gast. Groen wil dat een 10-jarige in Borgerhout alleen veilig naar school kan, te voet of met de fiets. Er is nog heel veel werk aan de winkel, maar het kan als we de juiste keuzes durven maken.
Wat zijn onze voorstellen op districtsniveau
- Er moet eindelijk werk gemaakt worden van doorgedreven verkeerscirculatieplannen die al het doorgaand verkeer uit woonwijken weren, zowel intramuros als extramuros. Knippen voor autoverkeer mag geen taboe zijn: het gaat om de veiligheid van onze voetgangers en fietsers. De camera’s die de stad geïnstalleerd heeft voor de controle van de Lage Emissie Zone, kunnen perfect het sluipverkeer monitoren.
- Er moet een algemeen verbod komen op zware vrachtwagens in Borgerhout tijdens de spits in de week (7u30-10u ’s ochtends en tussen 15u en 18u30 ’s avonds). Ook tijdens het weekend moeten beperkingen gelden. Op middellange termijn moet een geheel verbod op zwaar vrachtverkeer komen in de woonstraten.
- Er is een strenge handhaving nodig in zone 30. De anonieme motoren van de politie moeten eindelijk worden ingezet om snelheidsduivels te pakken en te beboeten.
Borgerhout eist bij de stad en de Vlaamse Overheid dat de lichten op elk kruispunt volledig conflictvrij worden ingesteld. - Elke school krijgt een schoolstraat.
- Er komt een masterplan voor de fietsenstallingen op het openbaar domein. Per straat wordt de behoefte ingeschat en er wordt een planning opgemaakt voor de realisatie van het masterplan.
- Aan elk velostation willen we een gebruiksvriendelijke fietspomp.
- Het district geeft een toelage zodat personen met een omnio statuut korting krijgen op een Velo-abonnement
- Extramuros moeten alle fietspaden gescheiden worden aangelegd. De fietspaden in de Dr. Van de Perrelei – inclusief het rondpunt aan de Schans- worden als eerste aangepakt. De Joe Englishstraat krijgt gescheiden fietspaden langs beide zijden van de straat. Ook het rondpunt aan de Joe Englishstraat wordt opnieuw aangelegd.
- Borgerhoutenaars worden aangemoedigd om aan autodelen te gaan doen (eigen auto delen of instappen in een bestaand autodeelsysteem). We leggen per wijk een intensief traject af – naar aanleiding van een heraanleg van een straat- waarin we via autodeelavonden (naar het voorbeeld van de ‘Tupperwareavonden’) de alternatieven bekijken voor een eigen auto. Er komt een toelage voor wie in een autodeelsysteem instapt.