VAN TURNHOUTSEBAAN NAAR TURNHOUTSELAAN
Groen pleit al jaren voor meer verkeersveiligheid op de Turnhoutsebaan en is blij met de beslissing om van de Turnhoutsebaan een fietsstraat te maken. Want geef toe, 40 verkeers-ongevallen per jaar op de baan is veel te veel. De fietsstraat is een flinke stap in de goede richting, maar is niet voldoende. Want bij zo’n drastische ingreep hoort een goede begeleiding. Er is handhaving nodig van de politie. Auto’s en bussen moeten zich houden aan de 30 km per uur. Laden en lossen moet gebeuren op aparte laad- en loszones. Voor de straten rondom wil Groen een circulatieplan. Zo wordt de druk van het autoverkeer niet verplaatst naar de buurten rond de Turnhoutsebaan.
Groen kijkt ook uit naar de heraanleg van de Turnhoutsebaan in 2025 en de opening van premetrostation Drink. De Turnhoutsebaan is het kloppend hart van Borgerhout, een plek waar je naartoe komt om te winkelen of om af te spreken met je vrienden. Twee keer per jaar, tijdens Borgerrio en de Reuzenstoet, genieten bewoners volop van een verkeersvrije Turnhoutsebaan.
De Borgerhoutenaren hebben de omslag naar duurzaam verkeer al lang gemaakt. 70% van de verplaatsingen in Borgerhout gebeurt met de fiets, te voet of de tram. Om van de Turnhoutsebaan een gezellige laan te maken moet het aantal auto’s drastisch naar beneden. Zo komt er ruimte voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en meer groen. Samen met buurtbewoners en winkeliers wil Groen de plannen tekenen voor een nieuwe Turnhoutselaan.
Marij Preneel / Groen Districtsburgemeester Borgerhout
Dit artikel staat in de herfst editie van HIER - ons huis aan huisblad.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter