Beter openbaar vervoer voor Borgerhout, nu!

Op 16 februari werd een nieuw Tramplan voor Antwerpen voorgesteld. Dit plan zou vanaf 2023 worden uitgerold. Maar wist je dat deze versie van dit plan een herexamen is? Een eerste versie van dit nieuwe tramplan werd in maart 2021 na luid protest ‘on hold’ gezet door de minister van mobiliteit Lydia Peeters. Het is de Antwerpse Vervoerregioraad die advies geeft over het Tramplan, en de Vlaamse regering die uiteindelijk beslist. 

Maar het 'nieuwe' tramplan houdt geen verbetering in voor Borgerhout. Dat is nochtans broodnodig, na de vorige hervormingen van het openbaar vervoer in Antwerpen die de reiziger in Borgerhout benadeeld hebben. In vergelijking met 2019 gaat het openbaar vervoer er in het nieuwe Tramplan in Borgerhout nog meer op achteruit. Een verbetering is nochtans superhard nodig.

  • Er rijdt geen rechtstreekse tram meer van Borgerhout naar het Antwerpse stadscentrum. Sinds december 2019 zijn de Collegelaan en oud-Borgerhout hun rechtstreekse verbinding met ’t stad kwijt. Tram 24 rijdt niet meer naar de Melkmarkt maar naar het Havenhuis. Wie naar de Melkmarkt wil, moet overstappen in Astrid. Daarbij rijdt tram 24 zo goed als leeg richting het havenhuis.
  • De ondergrondse tramlijnen 8 en 10 passeren nog steeds zonder dat reizigers aan premetrostation Drink de mogelijkheid hebben om op en af te stappen.
  • Ook tram 8 stopt sinds december 2019 in Astrid in plaats van op het Zuid. De vele scholieren en studenten die vanuit Borgerhout met de tram naar school of op naar de KdG-campus gaan, moeten overstappen vaak op overvolle trams.

Het Tramplan ligt ook niet in lijn met de afspraken van het Toekomstverbond. Daarin werd een ‘modal split 50/50’ afgesproken. Tegen 2030 mag nog maar de helft van de verplaatsingen in de regio gebeuren met auto’s of vrachtwagens. Nu is dat nog 70 procent, tegenover 30 procent verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. Het tramplan maakt het bereiken van deze doelstelling onhaalbaar. Doordat de hervorming in een budgetneutraal kader moet worden doorgevoerd, is een echte uitbouw van het Antwerpse tramnet niet mogelijk. Winst voor de ene reiziger betekent zo steevast verlies voor iemand anders.

Groen Borgerhout vraagt:

  • Extra werkingsmiddelen voor De Lijn. Zodat een versterking van het tramnet in Borgerhout kan worden doorgevoerd zonder reizigers in andere districten te benadelen en Antwerpen een comfortabel, snel en toegankelijk openbaar vervoer heeft dat past bij een stad van de 21ste eeuw;
  • De tramverbinding tussen Borgerhout en het Antwerpse stadscentrum te herstellen, premetrostation Drink zo snel mogelijk te openen.
  • Om de rechtstreekse tramverbinding te behouden tussen Borgerhout-Collegelaan en oud-Borgerhout en Silsburg (de begraafplaats van Borgerhout);
  • Tram 8 (de nieuwe lijn M8) opnieuw te laten doorrijden tot het Zuid;
  • De halte Collegelaan, die sinds het schrappen van bus 31 niet meer bediend wordt, opnieuw te bedienen

Wil jij ook comfortabel, stipt en betaalbaar openbaar vervoer op trots op te zijn in Borgerhout en Antwerpen? Teken dan onze petitie!

Al 38 ondertekenaars!

Ja, ik teken

Door deze petitie te ondertekenen ga je akkoord dat Groen je gegevens verwerkt en bijhoudt volgens haar privacybeleid. Als je aanvinkt dat je e-mails wilt ontvangen, houden we je op de hoogte volgens je interesses. Je kan je gegevens opvragen, laten verbeteren of laten verwijderen.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren