LEEFBAAR BORGERHOUT
Eind 2020 keurde de Vlaamse regering de bouwvergunning goed voor de Oosterweelwerken op de rechteroever. Hierbij wordt ook de ring ter hoogte van Borgerhout aangepast met de gevreesde grote Hollandse knoop van liefst 25 baanvakken aan Spoor Oost. Dat verschilt niet veel de originele plannen waar wij ons al jaren blijft tegen verzetten. Groen Borgerhout vraagt aangepaste plannen met veel minder baanvakken. Plannen die echt rekening houden met de voorstellen van de burgerbewegingen in het Toekomstverbond.
Vorig jaar werd reeds een bouwvergunning ingediend voor de bouw van een tijdelijk ring als het viaduct van Merksem wordt afgebroken. Deze tijdelijke ring komt als een autosnelweg tot aan de voordeur van bewoners in Borgerhout. Deze tijdelijk ring moet toelaten de finale werken te realiseren aan de Hollandse knoop. In de zomerperiode werd er ook een bouwvergunning ingediend voor de inrichting van de werf. Daardoor was er weinig kans op inspraak door bewoners. Voor de bouw en het inrichten van de werf, nutswerken,… zijn er heel wat problemen. Blijkt dat aannemers 24u op 24u en 7 dagen op 7 moeten kunnen doorwerken. Er zullen groenbuffers verdwijnen, er zijn weinig maatregelen voor het beperken van nachtlawaai, voor-komen van slechte luchtkwaliteit, werfverkeer in de woonstraten... het is ook niet geweten of er PFOS/PFAS verontreiniging is in de ondergrond.
Uit de bouwvergunning blijkt dat "er zal worden gemonitord" als er zich problemen voordoen. Dat is achter de feiten aanholen. Groen Borgerhout vraagt aan de stad en Vlaamse overheid om vooraf plannen te maken en overlast zoveel mogelijk te voorkomen. De gezondheid en het welzijn van omwonenden gaat voor.
Pieter Vissers / Groen Districtsraadlid Borgerhout
Dit artikel staat in de herfst editie van HIER - ons huis aan huisblad.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter