22 okt 2019

Districtsraad keurt motie goed voor behoud huidige tramlijn 8 en 24

Op de districtsraad van 21 oktober keurde de Borgerhoutse districtsraad een motie goed over meerderheid en oppositie heen voor behoud van de huidige tramlijn 8 en 24. De motie werd ingediend door onze Groene raadsleden Pieter Vissers en Julie De Weerdt samen met SP.A, PVDA, Open-VLD, CD&V en N-VA.

Het openbaar vervoer in Borgerhout gaat opnieuw achteruit. Na de afschaffing van Buslijn 31 in januari 2018 vernamen we dat de Lijn opnieuw wijzigingen doorvoert aan de dienstverlening in Borgerhout. De Lijn plant vanaf de herfstvakantie 2019 een nieuwe dienstregeling voor een heel aantal lijnen. Dit heeft een grote impact op de mobiliteit van Borgerhout naar het stadscentrum en het Zuid.

Tramlijn 24 rijdt voortaan van Silsburg naar het Havenhuis (ipv Silsburg naar de Melkmarkt). Tramlijn 8 wordt ingekort van P+R Wommelgem tot Astrid (ipv P+R Wommelgem naar Zuid). Dit heeft enkele grote knelpunten voor Borgerhout. Doordat de routes van de tramlijnen worden gewijzigd of ingekort tot Astrid verliezen inwoners aan de Collegelaan en oud-Borgerhout hun enige rechtstreekse verbinding met het stadscentrum. Om vanuit Borgerhout in het stadcentrum te geraken moet dan aan Astrid overgestapt worden overgestapt bv. op tram 11 met een lagere frequentie.

Het inkorten van tramlijn 8 heeft tot gevolg dat een verbinding met Antwerpen Zuid veel moeilijker wordt. Momenteel zijn er namelijk twee intensief gebruikte tramlijnen die Borgerhout en Deurne verbinden met het Zuid. Op de spits kan je elke 4 minuten een tram nemen en dit is broodnodig. Deze trams zitten nu al overvol met pendelaars naar de kantoren op Zuid, KdG, OLV college, Sint-Lievens, etc.

Wanneer tramlijn 8 wordt ingekort, verlaagt De Lijn ook de frequentie en tramcapaciteit tussen Astrid en zuid gehalveerd van ca. 2800 plaatsen/uur naar ca. 1400 plaatsen/uur. Pendelaars verliezen niet alleen tijd en comfort door een verplichte overstap aan Astrid (i.p.v. een rechtstreekse verbinding), bovendien zal er ook geen plaats zijn bij overstap op de nu al overvolle  trams aan Astrid.

Verschillende inwoners en ouders uit Deurne en Borgerhout gaven al aan dat de reistijd i.f.v. schoolgaande kinderen en het eigen woon-werkverkeer significant zal toenemen. Ook voor andere doelgroepen zoals senioren, die vaak slecht te been zijn, wordt het opnieuw moeilijker om het stadscentrum rechtstreeks te bereiken zonder overstap.

Op de raadscommissie van 14 oktober kwam de Lijn toelichting geven over deze wijziging. De Lijn argumenteert dat

  • Met de komst van de nieuwe Noorderlijn en de heropening van pre-metrostation Opera reizigersstromen verdeeld zullen worden tussen pre-metrostation Astrid en  Opera. Men maakt de inschatting dat station Astrid hiermee wordt ontlast. De komst van de Noordelijn past wel in het bereikbaar maken van de stad Antwerpen.
  • De overstap aan halte Astrid of tussen Astrid en Opera slechts korte tijd in beslag zal nemen.
  • Er zal gecommuniceerd worden aan de reizigers over deze wijziging zodat deze op voorhand zijn nieuwe route kan plannen.

Er kwamen echter geen antwoord op de vraag:

  • Welke cijfers of visie deze beslissing ondersteunt.
  • Hoe het verlagen van de capaciteit, frequentie en afschaffen van de rechtstreekse bereikbaarheid van het stadscentrum en Antwerpen-Zuid past in de 50-50 modalshift van het Toekomstverbond voor de Antwerpse regio.
  • Hoe deze beslissing past in het behalen van de klimaatdoestellingen.
  • Hoe men de werkelijke overstaptijd berekende o.a. gezien het frequent schrappen van bus- en tramritten. De werkelijke reistijd kan makkelijk met 15 tot 20 minuten verhogen.
  • Hoe alle reizigers opnieuw hun weg moeten vinden in deze nieuwe dienstregeling en welk concreet communicatieplan men heeft om alle reizigers te informeren.
  • Hoe men concreet deze wijziging zal evalueren en bijsturen.

Daarom vraagt de districtsraad aan het college van burgemeester en schepenen om bij de Lijn te vragen:

  1. Opnieuw een rechtstreekse verbinding te voorzien vanuit Borgerhout (buurt Collegelaan) en oud-Borgerhout naar het stadscentrum. Tram 8 op het huidige traject te laten rijden naar Antwerpen-Zuid en buslijn 31 opnieuw in te richten.
  2. Een concreet en doeltreffend communicatieplan op te maken zodat alle reizigers op voorhand en op de dagen na de wijziging geïnformeerd worden (via kranten, radio, TV, omroepen, infobalie met personeel aan pre-metrostation Astrid en Opera, aankondigingen op tram en metro, omroeping,…)
  3. Deze wijziging te evalueren na 4 maanden samen met het districtsbestuur en reizigers. We verwachten dat de lijn hier online en offline reizigers bevragen naar de tevredenheid, reizigerstellingen uitvoert, de werkelijke overstap en nieuwe reistijden voor de verschillende soorten reizigers meet (kinderen, jongeren, senioren, werkenden,…), de werkelijke frequentie en capaciteit analyseert alsook welke reizigers afhaken omwille van de nieuwe regeling.